לטענת מומחים מאוניברסיטת תל אביב, משחקי וידאו אינטראקטיביים עשויים להוות אלטרנטיבה יעילה וזולה לטיפול מסורתי בקרב נפגעי שבץ מוחי. חולים אלה עוברים סדרת טיפולים במסגרת תקופת השיקום והתאוששות, לאחר השבץ כדי להשיב את התנועה והדיבור, ולשוב לתפקוד תקין במהרה.
במסגרת מחקר שנערך לאחרונה בשיתוף פעולה עם צוות מהמרכז הרפואי שיבא, נמצא כי אנשים שהתאוששו מאירוע מוחי אשר משתמשים במשחקי וידאו כאמצעי טיפולי, הם פעילים יותר מבחינה גופנית, ומסוגלים לבצע כמות גדולה יותר של תנועות בהשוואה למטופלים אשר נעזרים בסוגי טיפול אחרים.
שיטת הטיפול – משחקי וידיאו
החוקרים האחראים על המחקר טוענים כי נפגעי שבץ אשר טופלו בשיטה זו (באמצעות משחקי וידאו), יכלו במהלך הטיפול לבצע כמות גדולה יותר של תנועות בהשוואה למטופלים אחרים. המטופלים ביצעו מספר כפול של תנועות ידיים, בהשוואה למטופלים אשר עברו סדרת טיפולים מסורתיים.
מעבר ליתרונות הפיזיים, הרופאים מאמינים כי משחקי וידאו יכולים להוות תחליף מצוין לטיפול מסורתי ולשלב את הפן החווייתי. לטענת החוקרים, המטופלים נהנים מחוויית הטיפול, ולכן מסוגלים לדבוק בשיטה זאת לטווח הארוך.
עוד מוסיפים החוקרים כי מעוניינים להמשיך לחקור- האם משחקי וידאו אינטראקטיביים אלה יהיו יעילים באותה מידה אם הם ישימים באופן עצמאי, ומשמשים מטופלים בבית כדי להגביר את יעילות הטיפול.
מהלך המחקר
המחקר בחן את יעילות משחקי הוידאו האינטראקטיביים בהשוואה לסוגי טיפול מסורתיים אשר אומצו בשנים האחרונות. המטופלים חולקו באופן אקראי לשתי קבוצות, כאשר כל קבוצה כללה עשרים משתתפים.
משתתפי הקבוצה הראשונה עברו טיפול שיקומי מסורתי באמצעות תרגילים מוטוריים, בעוד בקבוצה השנייה נעשה שימוש במשחקי וידיאו באמצעות Xbox ,Kinect, סוני פלייסטיישן וקונסולות משחקי Wii של נינטנדו. לכל קבוצה הוקדשו שתי פגישות במהלך שבוע בצמוד למטפל מקצועי, במשך שלושה חודשים.
למרות ששתי הקבוצות הראו שיפור בפונקציות כגון כוח אחיזה, מהירות וקצב התנועה, בקבוצת המשתתפים שהוצמדו למשחקי וידאו נצפה שיפור ביכולות פיזיות במשך שלושה חודשים ואילו בקבוצה השנייה לא נצפה שיפור משמעותי. 92 אחוזים מן המשתתפים דיווחו על הנאה מהפעילות ונאלצו לדרג את החוויה בניגוד ל-72 אחוזים בלבד בקבוצת הטיפול המסורתי.
מחקרים נוספים בתחום
במחקר בינלאומי נוסף בתחום, אשר בוצא בבית החולים סנט מייקל בטורונטו, נמצא כי 11 נפגעי שבץ אשר אובחנו עם חולשה בזרועות, הצליחו להושיט יד ולאחוז אובייקטים בקלות רבה יותר ובמהירות גדולה יותר לאחר תקופה של שבועיים בהם שיחקו במשחקי וידאו.
לעומת זאת, 11 חולי שבץ ששיחקו משחקי קלפים לא הראו שום שינוי בכוח האחיזה. החוקרים הוכיחו כי משחקים וירטואליים הם שיטה בטוחה, ריאלית ויעילה לשיפור בתפקוד המוטורי לאחר שבץ.
פיתוח יכולות – כוח ומהירות
ממצאי המחקר לא הצביעו על תופעות לוואי בקרב המשתתפים. אם כי שני מטופלים התלוננו על עייפות מוגברת בסיום הפעילות. המטופלים נבחנו לאחר שבועיים מרגע תחילת הטיפול וכחודש לאחר מכן שוב. היכולות הפיזיות השתפרו כמו יכולת אחיזת חפצים, מהירות הביצוע השתפרה ועוצמת האחיזה.
במסגרת סדרת הטיפולים, המטופלים מבצעים פעולות פשוטות ובסיסיות כמו הרמת הזרועות לגובה הכתפיים, מכווצים כפות ידיים תוך כדי שימוש בעזרים מתאימים. רמות הקושי של המשחק משתנות בהדרגה במהלך תכנית השיקום, במטרה לאתגר את יכולות המטופל עד להשגת המטרה הסופית.
למוח האנושי קיימת יכולת ללמוד מחדש לשלוט בזרועות חלשות אולם הדבר מצריך טיפול ממושך וממוקד תחת השגחה מקצועית. הטיפול באמצעות משחקי וידאו מספק חוויה חיובית למטופל ומאפשר התקדמות מהירה לאורך תהליך השיקום.